fredag 12 mars 2010

News from Conny

Omförmälde Conny Jacobsson (se tidigare blogginlägg), som mystiskt försvann från Sverige 2001, har hörts av. Läs på länken från Sveriges radios journalist Thomas Nordegren, som bjudit in Conny (som var med och grundade Bok- och biblioteksmässan), om varför Conny inte dök upp till mässans 25-årsjubileum 2009. Numera ägnar han sig bl.a. åt att hjälpa tjuvfiskare utanför Västsaharas kust (som ett reportage på TV:s Uppdrag granskning också rapporterat om). Ett fascinerande och ruskigt öde minst sagt, som verkligen ger begreppet Rättshaverist ett ansikte.
Mats Myrstener
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=3061&artikel=3162492
PS Någon har på Biblist försökt få tag på Conny, för en klassåterträff på Bibliotekshögskolan i Borås. Men han kan nog bli svår att få tag på?
ds

1 kommentar:

Anonym sa...

Det kom ett brev från Conny januari 2012:

Till: "christian_forsell@telia.com"
Ärende: Om bibliotekariens tjuvfiskare i Saharawi

Bis Bibiliotek i Samhälle
C/O Christian Forsell

Hej Christian.

Du vet nog inte vem jag är, men för mycket längesedan var jag ett kort
Tag bibliotekschef i Hagfors och även medlem i BIS.

Jag ledsnade som bibliotekschef för att vi på den tiden hade en
Situation där böckerna som kom till biblioteket var för länge sedan utgivna och
inaktuella. Praktexemplet var under Kärnkrafts folkomröstning, då
Bibliotekstjänst levererade böckerna efter omröstningen. Jag startade
Då ett företag, Krelib, som kunde leverera böckerna snabbare. Jag trodde
det var bra för Bibliotekens uppdragsgivare.

Lika ledsamt var det med bibliotekskatalogerna. De var sena microfiche
Från Bibliotekstjänst, svåra att läsa och hitta i. Tillsammans med
Dåvarande bibliotekschefen i Lessebo, Nils-Erik Kleven, startade jag ett företag
Som levererade datautrustning där man kunde söka direkt i sitt egna
Biblioteks bokbestånd. Det var inte tekniskt möjligt enligt Kommunförbundets
dataexperter, men på något sätt gick det ändå.

Senare var jag, tillsammans med en person som också blev kortlivad
Som biblioteksanställd, BertilFalck, med och startade ett fora för bok
Och biblioteks information och debatt som hade intentionen att vara lite
Mer utåtriktat än dåtidens SAB möten.

Man vann inga popularitetstävlingar hos etablissemanget med sådana
initiativ i början och anklagades för både det ena och andra mer
eller mindre reaktionära beteendet och slutligen jag fördes i livets ström
vidare. Nu producerar jag en del mat i Västafrika.

Av en bekant uppmärksammades jag på att Svante Myrstener i BIS
Bloggen påstått att jag numer ägnar mig åt att hjälpa tjuvfiskare i Väst
Sahara (Saharawi). Visserligen umgås jag med många Polisario medlemmar, vilka
Inte är så laglydiga enligt Kungen av Marocco, och jag har en del
verksamhet i Nouadhibou, på gränsen till Saharawi, men mina år fiskare är, till
skillnad från Polisario kompisarna, och kanske även jag själv ( Min första
arrestering handlade om olaga demonstration. Jag hade det ungdomliga
okynnet att tycka att det var taskigt av Amerikanerna att bomba ihjäl
Vietnamesiska bönder med brandbomber) laglydiga och har licenser. Jag
sänder här en Youtube link med med en video på dem i arbete.
http://www.youtube.com/watch?v=SPj880GwA9I

Har du Svantes adress kan du väl vidare befordra den till honom. Han
kan ju alltid sätta Interpol på dem, även om jag inte tror att det hjälper.
Själv har jag varit på rymmen i mer än 10 år utan att bli tagen en endaste
gång. Man kan ju undra om det var de som köpte Bibliotekstjänsts gamla redan
då uttjänta datasystem BUMS för att registrera och hålla reda på var de
har sina klienter?

Med vänlig hälsning

Conny Jacobsson